Les conjuncions
Avui
na Xisca, la professora en pràctiques, ens ha explicat les conjuncions.
Ara fareu aquests exercicis per tal de reconèixer-les i usar-les amb
correcció.
1) CONJUNCIONS QUE UNEIXEN SINTAGMES
1.
Totes les conjuncions que hi ha en aquestes oracions enllacen
sintagmes. Encercla-les i digues quina relació estableixen entre els
elements.
a) No et confonguis, eh? Això no és xampany sinó cava.
b) La Isabel no és jove ni vella: és una persona de mitjana edat.
c) Què prefereixes: una orxata acabada de fer o bé un gelat?
d) Tenim un hort urbà a la terrassa on hem plantat enciams i cebes.
e) Aquest noi no vol estudiar ni treballar!
f) L’Anna és molt tímida però molt amable.
g) El meu cosí no viu aquí ni allà: només hi passa algunes temporades, amb nosaltres.
h) Arribaràs aviat o tard, avui?
a) No et confonguis, eh? Això no és xampany sinó cava.
b) La Isabel no és jove ni vella: és una persona de mitjana edat.
c) Què prefereixes: una orxata acabada de fer o bé un gelat?
d) Tenim un hort urbà a la terrassa on hem plantat enciams i cebes.
e) Aquest noi no vol estudiar ni treballar!
f) L’Anna és molt tímida però molt amable.
g) El meu cosí no viu aquí ni allà: només hi passa algunes temporades, amb nosaltres.
h) Arribaràs aviat o tard, avui?
2) CONJUNCIONS QUE POSEN EN RELACIÓ ESTRUCTURES ORACIONALS
1. Uneix aquestes oracions amb una conjunció coordinant i digues quin tipus de relació s’estableix en cada cas.
-
El tren sortirà a les cinc de Barcelona _____ arribarà a les deu a Saragossa.
-
De vegades somniava un canvi de fortuna _____ no feia res per aconseguir-lo.
-
Podeu llegir una novel·la _____ una antologia de contes, el que vulgueu.
-
No era de vidre, _____ de plàstic.
-
Porteu quatre partits sense guanyar, _____ heu d’entrenar més.
2. Uneix aquestes oracions amb conjuncions del tipus que s’indica.
a) Vés-te’n a casa ___________ comenci a ploure. (de temps)
b) Han portat les fotos __________ els he dit. (de lloc)
c) Compra creïlles________ cebes. (copulativa)
d) S’ha enfadat amb tu ________ li has parlat malament. (de causa)
e) Dóna-li records nostres_________ el veus. (de condició)
a) Vés-te’n a casa ___________ comenci a ploure. (de temps)
b) Han portat les fotos __________ els he dit. (de lloc)
c) Compra creïlles________ cebes. (copulativa)
d) S’ha enfadat amb tu ________ li has parlat malament. (de causa)
e) Dóna-li records nostres_________ el veus. (de condició)
3) COORDINACIÓ O SUBORDINACIÓ?
1.
Digues quin tipus de relació s’estableix entre les següents oracions.
Recorda que les relacions entre elements al mateix nivell s’anomenen
també relacions de coordinació i les relacions entre elements un dels
quals està inclòs en l’altre s’anomenen de subordinació.
a) Abans que vengui en Joan has d’haver fet els deures.
b) En Biel volia comprar el llibre però no tenia doblers.
c) Na Llucia no menja fruita i en Miquel no menja verdura.
d) No vaig anar a la festa perquè tenia mal de panxa.
e) Na Maria vol que venguis d’hora.
4) “QUE” PRONOM I “QUE” CONJUNCIÓ
1. Assenyala els “que” que apareixen a les següents oracions i digues quins són pronoms i quins conjuncions.
a) Na Magdalena, que és la més llesta de la classe, només ha tret un cinc de l’examen de matemàtiques.
b) Vull que venguis a berenar amb mi el temps del pati.
c) En Joan es pensava que tu l’havies vist.
d) Les amigues que no es barallen mai no existeixen.
5) “SINÓ” O “SI NO”
1. Escriu en els punts suspensius si no o bé sinó, d’acord amb les normes.
a) Estudia més,……………………..suspendràs.
b) No és això exactament el que passa……………………..que es tracta de més coses.
c) ……………………..ho vols fer, pitjor per a tu.
d) Aquell home no duia …………………….. un parell de mudes per al viatge;
e) ……………………..ho dius tu , ho diré jo. Cal denunciar-ho;…………………….., això no se solucionarà mai.
e) No han encarregat el projecte a en Lluís……………………..a en Pere.
f) No sap pas l’anglès,…………………….. l’italià;
f) Aquella noia , no solament treballa ……………………..que també estudia als vespres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada