Els signes de puntuació (la coma i el punt)
Per tal de millorar la redacció dels vostres textos, repassarem l’ús dels signes de puntuació: el punt i la coma.
Aquí teniu una taula que presenta les normes per fer-ne un bon ús i uns exercicis per practicar-les.
EL PUNTD’entre tots els signes de puntuació, el punt és el que indica una pausa més important. Recordem que després d’un punt cal començar en majúscula.
El punt i seguit separa oracions amb sentit complet relacionades entre si; el punt i a part separa oracions que pertanyen a un tema diferent del que acabem d’exposar, i el punt final per indicar la fi d’un text.
LA COMA
Utilitzem sempre la coma:
En les enumeracions:- En les sèries de tres elements o més, posarem una coma després de cada terme excepte davant el darrer si va precedit de la preposició i.-En les sèries de tres o més frases en què les dues últimes estiguin unides amb la conjunció i, excepte abans de l’última.
Regalaran llibres, carpetes i discos compactes.
En les fórmules de salutació:Uns parlen, uns altres escolten i uns altres baden..
En les fórmules de comiat, quan no hi ha verb o quan el verb està en tercera persona.Benvolgut senyor,
Senyores i senyors,
Hola, Joan.
Entre el nom de la població i la data:Atentament,
Us saluda cordialment,
En les adreces (se sol estalviar la coma entre el pis i la porta):Girona, 18 de novembre de 2002
En les frases en què se suprimeix el verb:C. Minali, núm. 14, 2n 1a
En incisos:Tu treballes molt; jo, gens.
L’huracà Mitch, la catàstrofe més gran de l’any 1998.
El director de l’institut, Emili Gené, fa classes de llengua espanyola a 1r d’ESO.
Vine, Maria, que revisarem el treball.
El noi, que ha estudiat molt, aprovarà (frases de relatiu explicatives):
En el desplaçament d’un element a la dreta de la frase:
No en sabem gairebé res, dels experiments amb aliments transgènics
Mobilitzacions, volen fer.
La Maria, he vist; no la Pilar.
En frases en què el subjecte està desplaçat:
En expressions en què l’emissor s’adreça directament al receptor.No he pas de fer tota la feina, jo.
Davant de la conjunció adversativa però, sobretot si la frase és llarga:Estudiants, participeu en les activitats.
No ha vengut tothom a la festa, però ens ho hem passat bé.
No posarem coma:
Entre subjecte i verb, llevat que el subjecte sigui complex:Entre verb i complement o atribut:Els problemes educatius, solen tenir un caràcter divers.(oració incorrectament puntuada)
- Els alumnes mengen, hamburgueses. (oració incorrectament puntuada)
- Na Maria, està malalta. ( “ “ “ )
Exercicis
Reviseu la puntuació de les frases següents i corregiu-ne el que calgui.
1. Ho he consultat a la pàgina 1064 d’un llibre que en té 1198.
2. Agafa paper Joan abans de posar-nos a imprimir.
3. No t’oblidis d’apagar els ordinadors de tancar les finestres i d’apagar els llums abans de sortir.
4. El que diem d’altra banda ja ho sap tothom.
5. Estic d’acord amb vosaltres, és a dir jo també accepto el repte.
6. Aquestes impressores, que tenen uns preus baixos no duren gaire.
7. Marta deixa’m la calculadora si us plau.
8. Ja saps les darreres notícies sobre l’equip, Pau?
9. Creu-me Enric fes allò que et vaig aconsellar i deixa’t de romanços.
10. En resum hem avançat molt i anem assolint fites importants.
11. Tothom se’n va desdir ells no obstant això van insistir a organitzar l’acte.
12. El mobiliari estava intacte el diners però havien desaparegut.
13. La presidenta del tribunal, va demanar una disculpa als vocals.
14. La mare llegeix una novel·la històrica jo una de policíaca.
15. L’únic alumne que no ha aprovat, és un que s’ho va deixar.
16. Trobo, que és el millor que pots fer.
17. Tinc euros alemanys, belgues, francesos, italians, etc…
18. Avinguda del Mediterrani 45
19. Benvolguda senyora,
Us escric aquestes ratlles per agrair-vos la vostra aportació,
Molt atentament.
Girona, 3 de juliol de 2003.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada